Balance - fizjoterapia zwięrząt i zoopsychologia Balance - fizjoterapia zwięrząt i zoopsychologia Balance - fizjoterapia zwięrząt i zoopsychologia Balance - fizjoterapia zwięrząt i zoopsychologia

Mielopatia zwyrodnieniowa rdzenia kręgowego

Mielopatia zwyrodnieniowa (DM) jest postępującą chorobą , która ostatecznie powoduje paraliż i nietrzymanie moczu. Objawy pojawiają się stopniowo i nasilają się wraz z upływem czasu.
Jest ona rzadką chorobą, która może być bardzo trudne do zdiagnozowania ponieważ  szereg innych schorzeń  może naśladować objawy kliniczne  jakie występują  przy  DM.  Są to m.in: zapalenie rdzenia kręgowego,  nowotwory czy  dysplazja stawu biodrowego oraz wiele innych.
Chorują najczęściej psy powyżej 5 roku życia, rzadko młodsze.

rehabilitacja psów

Predyspozycje rasowe:

• Owczarki niemieckie
  • Welsh corgi
  • Pudle duże
  • Rhodesian ridgeback
  • Owczarki szkockie
  • Boksery
  • Chesapeake Bay retriever
  • Setery irlandzkie

Objawy mielopatii zwyrodnieniowej:

• Brak koordynacji mięśniowej (ataksja)
  •  Słabość  tylnych kończyn
  • Drżenie mięśni
  •  Spastyczny chód
  •  Trudności w skakaniu i bieganiu
  •  Otarcia na szczytowych częściach łap (w pobliży pazurów)
  •  Zanik mięśni na tylnych kończynach
  •  Paraliż tylnych kończyn
  •  Nietrzymanie moczu i kału
  • Możliwy jest także paraliż kończyn przednich

Rozpoznanie:

Nie istnieje żaden pewny test pozwalający na  precyzyjne rozpoznanie mielopatii zwyrodnieniowej. Wszystkie badania mają na celu zlokalizowanie zmian oraz wykluczenie innych przyczyn objawów jakie wystąpiły u psa. Ostateczne i pewne rozpoznanie można postawić pośmiertnie wykonując badanie histopatologiczne rdzenia kręgowego.

• Badanie neurologiczne: oceniane są odruchy. Zmiany najczęściej zlokalizowane są w odcinku piersiowo-lędźwiowym kręgosłupa.
  • Badania dodatkowe (badanie krwi, moczu, badania radiologiczne): mają na celu wykluczenie innych chorób.
  • Diagnostyka obrazowa: mielografia, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny: wykluczenie ucisku na rdzeń kręgowy

Postępowanie:

Brak możliwości wyleczenia! Postępowanie ma na celu spowolnienie rozwoju choroby i poprawienie wydolności organizmu.

• Inhibitory proteaz (kwas aminokapronowy).
  • Witaminy z grupy B, wit. C i E.
  • Fizjoterapia, odpowiednio dobrana aktywność ruchowa.
  • Leczenie problemów skórnych w przypadku nietrzymania moczu i kału.
  • Odpowiednie warunki utrzymania: miękkie posłanie, antypoślizgowe podłoże.

Rokowanie

Długoterminowe rokowanie jest złe. Choroba rozwija się zazwyczaj w ciągu 4 do 6 miesięcy od chwili rozpoznania ostatecznie powodując utratę funkcji kończyny i możliwości poruszania się oraz nietrzymanie moczu. Zaawansowana choroba często prowadzi do zaatakowania przednich nóg.